Google nástroje pro analytiku
Autor: Veronika Zumrová
Publikace dne: 17. 1. 2025
Představím vám základní Google nástroje pro analytiku. Aby to nebyl suchý výčet, popíše vám své příbuzné jedna členka této obrovské rodiny - Google search console. Pohodlně se usaďte a začtěte se neobvyklého pohledu na analytické nástroje.
Jestli jsi doteď nežila v podzemí nebo na Marsu, určitě jsi o mé rodině slyšela. Celou ji proslavil velký strýček Google. Ale je nás mnohem víc. Já ti teď představím v rychlosti jenom ty, které Veronika vybrala pro svoji analytickou a reportingovou osvětu.
Uzavřela jsem s Veronikou takovou nepsanou smlouvu, že tě spolu provedeme nejrůznějšími čísly, která už možná sbíráš, možná se počítají sama a nebo je potřeba jim trochu pomoct. Ale neboj, vezmeme to opravdu krok po kroku a vážně nevážně. Uvidíš, že i tak nudné téma, jako jsou reporty, statistiky a tabulky uchopíme tak, že i jemná ženská část si bude libovat. A ta analytická chrochat blahem.
1. Google search console
Začnu u sebe. Jmenuji se Konzole Zoe. V rodném listu a u strýčka mne ale najdeš pod "Google search console". Znám pozadí toho, jak strýček pracuje, a tak ti můžu ukázat, jak si u něj vede tvůj web a společně můžeme i některé problémy odstranit. Vidím, která slova tvůj potenciální zákazník hledá a jestli na ně tvůj web vyjíždí a taky jak dlouho musí lidé scrollovat (posouvat se ve vyhledávání dolů, na další a další stránky), než tě najdou. My dvě se budeme určitě kamarádit, protože já jsem taková hodná holka, která by s každým chtěla být jenom zadobře.
2. Google analytics 4
Moje sestřenice Anička je už dost analytická a rozhodně ti sama neporadí. Musíš se naučit hledat a nebo si ji upravit. Jinak ti z ní půjde hlava kolem. Už ve svém oficiálním názvu má číslo, chlubí se tak tím, jak se vyvíjí. Najdeš ji, když vyhledáš Google analytics 4, nebo často i jako zkratku GA4.
Anička dokáže spočítat spoustu užitečných věcí o tvém webu. Nejen to, jak si vede u strýčka, na to jsem specialista já, ale ona umí i říct, jak si vede tvoje reklama, kolik lidí a na jaké stránky přišlo a ještě milion dalších věcí.
3. Google tag manager
Anička je ale pod vlivem svého bratra Taga. Hraje si na manažera a říká jí, co a hlavně jak počítat. A Anička ho poslouchá. Ani jí nenapadne, že by měla mít vlastní hlavu. Buď jede v režimu strýčka Googla a vystačí si s tím, co má naprogramované od vývojářů, nebo poslouchá Taga.
Tag je správce značek Google, anglicky Google Tag manager, takže se řídí svým jménem a všem by nejraději poroučel. Když si ho vybereš, dokáže být jediným mluvčím s tvým webem a všechno si řídíš přes něj. Znáš Charlieho andílky a vybavuješ si Bosleyho? On jediný spojoval andílky s Charliem, ale to neznamenalo, že by andílci nebyly zbyteční, naopak. Tohle je takový Bosley tvého webu se mnou, Aničkou, Facebookem, Sklikem a mnoha dalšími nástroji, které by na něm něco chtěli měřit.
Veronika tě asi bude navádět, abys ho využívala. Jasně, můžeš ho ignorovat a jet si jen přese mne a Aničku, ale unikne ti třeba možnost vytvořit si vlastní pravidla. Jestli ti je Tag nesympatický, vůbec nevadí, když pojedeš bez něj. I předdefinovaná pravidla od strýčka Googla jsou dostatečná pro spoustu webů.
4. Google tag assistant
Tagovi a Aničce na ústech visí další člen rodiny - úlisný Albert. Spíš než asistent, je to sluha, ale oficiálně ho najdete jako Tag assistant. Trpělivě čeká, co řeknou, aby udělal a hned je jim po ruce. Ukáže ti, jestli fungují ty úpravy, které Tag s Aničkou připravili. Zkrátka otestuje, jestli je můžeš nasadit do skutečného provozu.
5. Google Ads
V další větvi naši bohaté rodiny najdeš třeba Google Ads. Znáš ho, pokud si u strýčka platíš reklamy. Sám si vytváří různé tabulky, a tak ho nemůžu vynechat.
6. Looker studio
Hodně hravý a kreativní je bratránek Luky. Najdeš ho jako Looker studio, ale nečekej, že se tam natáčí filmy. Má kamarádské vztahy se všemi členy, a tak bez problémů zobrazuje data moje, Aničky i z Google Ads. Je jedna ruka i s nástroji mimo naši rodinu, třeba s Facebookem, Shopify, excelem aj. Udělá z nich reporty - rozuměj různé tabulky a grafy. Sjednotí jim vizuál a hodí je do barevného hávu podle brandových barev.
7. Strýček Google
No a nad všemi námi trůní král strýček Google. Všechno ví, všechno zná.
Na rodinných oslavách nám nikdy nezapomene jen tak mezi řečí zmínit, "že beze mne byste byli nic. Nikdo z vás by nic neznamenal." Má asi pravdu, ale i tak se všichni snažíme dostát jeho jména. Děláme svoji práci dobře, rozumíme jí a dokážeme ti pomoci. Ale uznávám, že jsme leckdy složití, nároční a občas je těžké se v nás vyznat nebo vydolovat data, která zrovna teď potřebuješ pro své rozhodování. V tom ti Veronika pomůže. Seznámí tě s námi a naučí tě vylepšit si web, zjistit, která kampaň si vede lépe nebo kolik lidí si stáhlo z tvého webu konkrétní soubor.
A jestli máš jen otázky a nechceš nebo nemáš čas se s námi seznamovat, Veronika ti vytvoří reporty konkrétně pro tvoje potřeby a naučí tě v nich číst. Nastavte si přístup do nástrojů, upravte a analyzujte si data v nich nebo napiš na veronika@reportypropodnikatele.cz.