Jak zjistit návštěvnost webu?

Máte dveře svého webu otevřené? Jsou všichni (tedy především relevantní návštěvníci) zváni? Pokud zní odpověď „ANO“, měla by vás zajímat návštěvnost webu. Zjistíte, co se na něm děje a zároveň dokážete identifikovat případné problémy.

Jak zjistit návštěvnost webu naštěstí není žádná raketová věda. Zahrnuje několik základních metrik, které najdete v Google analytics 4 (GA4) a Google search consoli (GSC). Je ovšem důležité, abyste data vyhodnocovali v kontextu a nezaměřili se na jeden jediný ukazatel. Pojďte se na to podívat trochu blíž.Jak zjistit návštěvnost webu

 

Návštěvnost na webu je jako v hotelu - 1. část

Abyste si snadněji pod jednotlivými ukazateli  představili něco méně abstraktního, než je právě návštěvnost webu, připravila jsem metaforu s hoteliérstvím. 

Na chvíli se zasněte. Představte si, že vlastníte a provozujete hotel. Je sezóna. Počítáte s tím, že budete mít všechny pokoje obsazené. Lidé do hotelu vstoupí, rozhlédnou se a vyrazí k recepci. Jenže tam třeba zrovna nikdo nesedí a v rohu místnosti se navíc krčí myš. Potenciální host se bohužel otáčí a už ho tam nikdo nikdy neuvidí.

Jenže vy se snažíte: recepční, jinak velmi sympatická usměvavá slečna, si neodkladně musela odskočit na toaletu. Myška do foyer vběhla před chvilinkou zvenčí a navíc je jediná široko daleko. Přicházejí další a další hosté. Vypadá to, že už je všechno v pořádku. Navíc přijela škola v přírodě, která zde zůstane celý týden.

Potřebujete na druhý den připravit snídaně. Kolik jich bude? Kolik hostů dojde až do svého pokoje, kolik jich otevřenými dveřmi odejde zase ven? A kolik z těch ubytovaných si objednalo snídani? Tyto informace potřebujete nutně vědět, abyste zařídili bezproblémový chod v následujících hodinách i dnech.

Jako hoteliér si určitě vedete seznam v knize, excelu nebo specializovaném programu. Proto hned víte, kolik objednaných lidí se nakonec ubytovalo i u kolika z nich máte informaci o stravování.

1. Proč, kde a jak zjistit návštěvnost webu

Zpátky k webu! Pokud nesledujete a neanalyzujete návštěvnost, nevíte, co se děje. Kolik lidí na něm zahlédlo něco nepěkného, onu pomyslnou myš? Kolika lidem vadila chybějící recepční v podobě tlačítka koupit nebo možnosti platby Apple pay? O všech, co opustili web, se dozvíte pomocí míry okamžitého opuštění. Všechny, co navštívili váš web – a to bez ohledu na to, zda nakoupili nebo provedli jinou akci (o tom níže) – najdete jako návštěvy v GA4. Kdybyste nic z toho nevěděli, znali byste jen objem objednávek, ale z jediné metriky nelze říct, jestli jdete správným směrem, nebo do záhuby.

Nyní doufám chápete, jak je důležité zjistit návštěvnost webu, průběžně ji sledovat a měřit. V praxi se k tomu nejčastěji používají Google analytics 4. Pokud navíc řešíte SEO, tedy aby odkaz na váš web vyjížděl ve výsledcích vyhledávání na Googlu, bude pro vás ještě užitečná Google search console. V obou případech se jedná o nástroje od Googlu, které jsou zdarma. Nic vám nebrání v tom, abyste je začali využívat!

Nyní se seznámíte se základy obou nástrojů z pohledu datového analytika – tedy to, jaká data ukazují. Pro kompletní přehled o GSC aktuálně připravuji e-book. GA4 následují v redakčním plánu hned po nich.  

2. Jak zjistit návštěvnost webu v Google search console

Najdete ji na adrese: https://search.google.com/search-console

Je nezbytné ji propojit s vlastním webem, aby mohla měřit návštěvnost. Návod, jak na to, naleznete mimo jiné v připravovaném e-booku Google search console z pohledu datového analytika.

Pomocí GSC dokážete analyzovat i spravovat svůj web ve výsledcích vyhledávání na Googlu. Chtěla bych vás upozornit, že níže uvedené metriky měří opravdu jen organické přístupy z Googlu, tedy žádné reklamy, prokliky ze sociálních sítí apod. Kompletní seznam zdrojů návštěv najdete v GA4.

S některými problémy na webu, vám GSC dokáže pomoci, a dokonce je přímo v ní i vyřešíte. Pokud nějaká vaše stránka není například indexována a Google ji nevidí, můžete v GSC o její indexování požádat. A GSC toho nabízí samozřejmě víc. Stačí ji prozkoumat. Základní orientace v ní je intuitivní nebo vám s ní pomůže můj e-book.

Metriky v Google search consoli

Nacházejí se v záložce „Výkon“, kde najdete graf a tabulku. Nad grafem si můžete přidávat nebo měnit filtry. Abyste viděli všechny čtyři ukazatele, musíte na ně v grafu kliknout (resp. musíte kliknout na ty, které se v grafu ještě nezobrazují). Tabulka se přepočítává podle toho, jakou dimenzi zvolíte – dotazy, stránky, země, ...

organická návštěvnost

Záložka výkon v Google search console

  1. Zobrazení

    Počet zobrazení nám říká, kolikrát se odkaz na web objevil ve výsledcích vyhledávání bez ohledu na to, zda na něj někdo klikl nebo ne.

  2. Kliknutí

    Počet kliknutí představuje počet skutečných návštěv na web z vyhledávání Google.

  3. CTR

    CTR je zkratka z anglického click-through rate, česky proklikovost nebo také míra prokliku. Počítá se jako podíl předchozích ukazatelů, konkrétně počet kliknutí / počet zobrazení * 100%.

  4.  Pozice

    Pozice představuje průměrnou pozici, kterou měl odkaz na náš web ve výsledcích vyhledávání.

Ještě se krátce zastavíme u dimenze Dotazy. Jsou to dotazy, které uživatelé zadali do vyhledávání na Googlu a váš web se na ně zobrazil. Může se ale stát, že počet zobrazení v tabulce a grafu v GSC nesedí. To je dáno právě omezením dotazů, které spočívá v nezobrazování anonymizovaných dotazů. Mohou jimi být jak irelevantní dotazy, na které na našem webu není ve skutečnosti odpověď, tak i ochrana uživatelů, kteří zadali do vyhledávání citlivá data.

Návštěvnost na webu je jako v hotelu - 2. část

Pro lepší pochopení se znovu vrátíme k paralele s hotelem. 100 lidí šlo po ulici kolem hotelu, 30 z nich vstoupilo.

Převedeme-li to na počet zobrazení webu, máme výchozí hodnotu 100, kliknutí 30, a CTR je tedy 30 %.

Pozice je umístění hotelu na ulici: čím dále v ulici, tím je pozice horší. Alespoň za předpokladu, že hosté procházejí ulicí s tím, že se chtějí co nejdříve ubytovat. 

3. Jak zjistit návštěvnost webu v Google analytics 4

Google analytics 4, zkráceně GA4, najdete na adrese: https://analytics.google.com/

Jak asi tušíte, je i tady potřeba propojit GA4 s webem, do něhož navíc musíte vložit měřicí kód. Kód bude sbírat informace o tom, co se děje na vašem webu (resp. na stránce, na které je kód vložený). Pokud chcete sledovat vyhodnocení kampaní, doporučuji propojit GA4 s Google Ads (jde to snadno, protože jsou obě služby od Googlu), s Sklikem nebo Facebookem (pomocí UTM parametrů).

V GA4 nenajdete tak detailní informace o organické návštěvnosti ani nástroje pro vylepšení svých stránek jako v GSC. Obsahuje ale spoustu metrik, které vám už dokáží společně zodpovědět otázky ohledně vyhodnocení reklamy, celkové návštěvnosti nebo chování návštěvníků.

Po prvním otevření GA4 se určitě vyděsíte. V těch tabulkách a grafech aby se čert vyznal! Jsou to pořád stejná data, jen interpretovaná z jiného úhlu pohledu, a zdaleka ne všechna budete potřebovat. Proto bych vám doporučila provést velký úklid. Mazat, přeskupovat nebo vytvářet nové sbírky reportů můžete v sekci Knihovna.

 akvizice_navstevnosti_metriky

Metriky v Google analytics 4 (výčet není kompletní)

  1. Uživatelé

    Jde o počet uživatelů na webu. Uživatel není člověk, který sedí za monitorem, ale cookies v jeho prohlížeči. Pokud tedy jednou přijde z mobilního zařízení a podruhé z počítače, započítá se hned dvakrát.

  2. Návštěvy

    Počet relací, které začaly na webu. Relace je doba, po kterou byl uživatel na webu. Pokud 30 minut neprovedl žádnou akci, je relace ukončena. Jestliže tentýž uživatel přijde na web po 33 minutách, započte se jako nová návštěva. Dále se návštěvy nulují o půlnoci, pokud tedy uživatel přišel ve 23.45 a ještě v 0.15 byl na webu aktivní, započítá se jako dvě návštěvy.

  3. Relace se zapojením

    Počet relací, které trvaly déle než 10 vteřin, uživatel zobrazil dvě a více stránek nebo byla během relace provedena klíčová událost.

  4. Počet událostí

    Událostí se rozumí interakce s webem, např. scrollování stránky, zhlédnutí videa, vyplnění formuláře apod.

  5. Klíčové události (dříve konverze)

    Kolikrát uživatelé provedli klíčové události (důležité cíle na vašem webu). Může jít o odeslání objednávky, ale třeba i vyplnění formuláře, scrollování stránky, zanechání adresy pro e-mailovou databázi apod. Abychom mohli událost považovat za klíčovou, je třeba ji v GA4 takto označit.

  6. Okamžité opuštění stránky

    Uživatel během jedné návštěvy zobrazil pouze jednu stránku, nikam dál neklikal, ale zůstal pouze na té první stránce a pak odešel (resp. návštěva byla ukončena).

  7. Průměrná doba na stránce

  8. Tržby

Výše uvedené metriky můžeme sledovat v čase, podle zdroje návštěv, země, některých charakteristik uživatelů (pokud máme zapnuté jejich sledování) aj. Zdroje návštěv představují všechny možnosti, odkud se uživatel mohl prokliknout na náš web. Může jít o vyhledávání na Googlu (pomocí SEO), PPC, sociální sítě, přímé zadání URL adresy nebo využití zpětných odkazů.

 

Jak zjistit návštěvnost webu - sen o hotelu

Návštěvnost na webu je jako v hotelu - 3. část

A opět nám pomůže paralela s hotelem.

Uživatelé jsou všichni, co vstoupili do hotelu, tedy nejen ta třicítka, co k němu došla z ulice, ale i děti objednané na školu v přírodě.

Do relace se zapojením se započítají jak ubytovaní hosté, tak i náhodní chodci, kteří si dali v hotelu pouze kávu a zákusek.

Událostí je v hotelu nepřeberné množství, např. objednání kávy, ubytování, sauna, bazén, využití služeb tlumočníka apod. Klíčovou událostí bude to, co nás nejvíce zajímá a přináší nám zisky, tedy samozřejmě ubytování, snídaně, káva, placená wi-fi apod. To, co nám uživatelé za služby zaplatili, jsou samozřejmě tržby.

Hotel okamžitě opustí ti, co si všimli myši a vadí jim třeba zápach z kuchyně.

Návštěvy jsem vynechala úmyslně, protože v případě hotelu jsou při naší definici irelevantní. Maximálně si je můžeme představit jako hosty i náhodné kolemjdoucí, kteří vstoupili do hotelu a nějaký čas se v něm ohřáli nebo si odskočili na WC, najedli se, ubytovali.

čitelné reporty

 

Sledujte návštěvnost webu

Nejdůležitější a přehledné reporty jsem vytvořila na jednom místě. Nemusíte hlídat filtry ani překlikávat z jedné služby do druhé. Reporty jsou umístěné v Looker Studiu, které také spadá pod společnost Google. Jsou automatizované, nemusíte nikde nic přepisovat, ušetříte čas a snížíte chybovost. Vzhled si můžete navíc doladit podle svého brandu, a získáte tak naprosto profesionální reporting.

Report pro měření návštěvnosti výsledků z Google zakoupíte na stránce www.reportypropodnikatele.cz/report-navstevnost-webu.

Jak jsem psala výše, připravuji e-book Google search console z pohledu datového analytika. Pokud nechcete, aby vám utekl, napište mi na veronika@reportypropodnikatele.cz a já vám dám vědět, hned jak spatří světlo světa.

Vzhůru do analýzy návštěvnosti vašeho webu! Přeji vám hodně štěstí.